Čak 41,9 odsto kompanija tokom 2017. proizvode i usluge naručivalo je putem interneta, a 39,7 odsto njih u poslovanju se oslanjalo na društvene mreže, pokazuju podaci Republičkog zavoda za statistiku
Broj preduzeća koja koriste društvene mreže u poslovanju nezadrživo raste, tako da je u poslednjih godinu dana čak 39,7 odsto njih na ovaj način komuniciralo s klijentima.
Na internet se u poslovanju u 2017. oslanjalo čak 99,8 odsto preduzeća, a veb-sajt poseduje 82,6 procenata firmi, podaci su iz istraživanja Republičkog zavoda za statistiku. Za razliku od pre dve decenije, kada se za svaki ugovor s dobavljačima ili kupcima iz inostranstva moralo putovati po nekoliko puta, danas se sve završava iz fotelje, a zahvaljujući elektronskom potpisu kompanije sve češće i ugovore zaključuju na ovaj način.
Računar u poslovanju koristi 100 odsto građevinskih firmi, trgovina na veliko i malo, firmi za saobraćaj i skladištenje, preduzeća koja se bave uslugama smeštaja i ishrane, informisanjem i komunikacijama, poslovima s nekretninama i administrativnim i pomoćnim uslužnim delatnostima.
Žarko Malinović, sekretar Udruženja za trgovinu u Privrednoj komori Srbije, ističe da broj preduzeća koja koriste internet platforme za trgovinu svake godine raste dvocifrenim procentom.
- Većina preduzeća u direktnoj komunikaciji s poslovnim partnerima radi na taj način i nudi e-komerc platforme dobavljačima ili kupcima pri nabavci robe. Na taj način posluje velika većina preduzeća. Digitalizacija omogućava da obavite kompletnu komunikaciju s kupcem ili dobavljačem, pa čak i da zaključite posao i pomoću elektronskog potpisa da potpišete i ugovor a da ne mrdnete iz kancelarije. Putem interneta možete naručiti uzorke, koje, ukoliko niste zadovoljni, možete vratiti i dobiti kompletan iznos novca nazad - kaže Malinović i dodaje da kompanije i prilikom ovakvog poslovanja moraju biti upućene u sve zakonske obaveze i poštovati carinske, fitosanitarne i druge tehničke zahteve koji važe u Srbiji.
Malinović dodaje da preduzeća u Srbiji društvene mreže više koriste u marketinške svrhe, jer one omogućavaju dvosmernu komunikaciju s potrošačima za razliku od drugih vrsta medija.
- Često trgovci i kompanije razvijaju integrisane marketinške komunikacije, pa se putem profila na društvenim mrežama direktno ulazi u onlajn šopove. Problem ili izazov u budućnosti je činjenica da se društvene mreže zloupotrebljavaju za sivo i crno tržište. Zbog toga je važno da potrošači, kada komunikaciju s prodavcem putem društvenih mreža, svoje poverenje ukazuju proverenim firmama jer će na taj način najbolje zaštititi svoje interese - naglašava Malinović.
(Kurir.rs/Slavica Tomčić/Foto:Shutterstock)