NOVI SISTEM ZA INSTANT PLAĆANJEDaj mi broj mobilnog da ti pošaljem novac

Shutterstock

Novi sistem za instant plaćanja, koji NBS uvodi od 22. oktobra, omogućiće bankama da svojim klijentima ponude uslugu prijema i slanja novca na osnovu broja mobilnog telefona, ali i da na svoj mobilni telefon dobiju i odmah plate račune za komunalne usluge, uključujući i račune za kablovsku televiziju, mobilne telefone...


To znači da će građani međusobno moći da šalju ili primaju novac, a da ne otkrivaju svoje brojeve tekućih računa, pri čemu će poslat novac primaocu leći instant - za samo nekoliko sekundi.

- Ovaj način instant plaćanja funkcionisaće tako što će korisnik platnih usluga koji želi da koristi ovu pogodnost preko svoje banke registrovati u IPS NBS sistemu - centralnoj adresnoj šemi - pseudonim koji će biti povezan s računom te osobe i na osnovu kojeg će bilo koja druga osoba moći da obavi plaćanje u korist tog računa. Kao predefinisana, osnovna vrsta pseudonima predviđen je broj mobilnog telefona korisnika, jer je u svakodnevnoj komunikaciji između ljudi to podatak koji se najlakše može zapamtiti i koji se veoma često koristi, a koji, s druge strane, nosi najmanji rizik od zloupotrebe - objašnjavaju za Kurir u NBS.

Jedna od novina koju donosi sistem za instant plaćanja jeste i usluga prezentovanja podataka o računu ili tzv. Electronic Bill Presentment and Payment. Šta to praktično znači?
- Veliki izdavaoci mesečnih računa za usluge, poput mobilnih operatora, operatora kablovske televizije, preduzeća koja se bave snabdevanjem električnom energijom i vodom, pružaoci ostalih komunalnih usluga, imaće mogućnost da podatke o tim računima u elektronskoj formi dostavljaju u e-banking ili m-banking aplikaciji, na zahtev korisnika tih aplikacija - građana i privrede. Dakle, banke koje budu pružale ovaj servis klijentu će omogućiti da u svojoj e-banking ili m-banking aplikaciji pošalju zahtev za dostavljanje podataka o računu. Taj zahtev banka će preko platnog sistema NBS proslediti ka izdavaocu računa koji na osnovu tog zahteva dostavlja podatke o računu. Podaci o računu se prikazuju u aplikaciji korisnika i ukoliko korisnik želi da izvrši plaćanje, klikne na opciju "plati", nakon čega se prikazuje popunjen platni nalog (podacima iz računa) koji klijent potvrđuje - navode u NBS.

OBAVEZE I MOGUĆNOSTI
BANKE SPREMNE ZA NOVE USLUGE

Iz NBS ističu da banke nisu u obavezi da građanima ponude dodatne usluge u okviru IPS NBS sistema, poput slanja novca na osnovu broja mobilnog ili preuzimanja komunalnih računa na mobilni, ali da je veliki broj banaka već izrazio nameru da svojim korisnicima ponudi i ove dodatne usluge. Podsećaju, međutim, da banke imaju zakonsku obavezu da od 1. aprila 2019. svim klijentima omoguće instant plaćanja na prodajnim mestima, odnosno plaćanje računa mobilnim skeniranjem QR koda, o čemu je Kurir nedavno pisao.

(Kurir/Sanja Đorđević)