INDIJAC KOJI JE KUPIO IMT OBEĆAVA: Oživećemo fabriku, proizvodnja počinje za godinu dana

Tanjug/Dragan Kujundžić

BEOGRAD - Proizvodnja novih IMT traktora počeće najkasnije za godinu dana, ključne komponente poput motora stizaće iz Indije, dok će se u Srbiji praviti ostali delovi i sklapati traktori sa oznakom IMT, kaže Kamal Ahuđa, zamenik direktora indijske kompanije ''Tafe'' za evropsko tržište koja je novi vlasnik Industrije mašina i traktora IMT.

Ahuđa je za Tanjug rekao da nije realno da se kompletna proizvodnja traktora odvija u Srbiji, ali da postoje uslovi da se prave delovi poput hidraulike, zupčanika, kabina, felni, guma, akumulatora i da se na taj način procenat domaćeg učešća povećava iz godine u godinu.

''Kada je ''Fiat'' stigao u Srbiju, procenat domaćeg učešća bio je oko 2-3 odsto, a siguran sam da je sada mnogo veći, tako će biti i sa ''tafe'' traktorima'', uveren je Ahuđa.

Nebojša Mandić 
foto: Nebojša Mandić

Na pitanje koliko će ''Tafe'' zaposliti radnika i inženjera iz Srbije, Ahuđa odgovara da je za sada teško govoriti o tom broju budući da se način proizvodnje traktora, kako kaže, mnogo promenio.

''Današnje fabrike rade sa ''hi-teć'' mašinama i nemaju toliko zaposlenih kao ranije. Ne postoji više vertikalni model proizvodnje po kome se sve, od najmanjeg do najvećeg dela, pravi u fabrici. Danas se mnogo radi sa kooperantima, tako poslujemo i u Indiji. U svakom slučaju broj zaposlenih će se povećavati sa rastom proizvodnje'', tvrdi Ahuđa.

Ističe da u Srbiji ima potrebnog kadra za proizvodnju što je, kaže, bio jedan od odlučujućih faktora zbog kojeg je ''Tafe'' odlučio da kupi IMT.

''Mogli smo da kupimo pogon i u nekoj drugoj državi, ali u Srbiji ima najviše kvalifikovanog kadra za proizvodnju traktora kada je reč o ovom regionu'', kaže Ahuđa.

Navodi da ''Tafe'' trenutno pregovara sa strateškim partnerima u Srbiji o čemu, kaže, ne može još uvek javno da govori, kao ni o investicijama u proizvodnju traktora u Srbiji.

''Ulaganja će biti milionska, ali ne mogu to da preciziram. ''Tafe'' daje i svoje znanje, stručnjake, slaćemo određene mašine i agregate u Srbiju, a ulagaće i strateški partner. Očekujemo da najkasnije za 12 meseci počne proizvodnja novih IMT traktora'', kazao je Ahuđa.

Dado Đilas 
foto: Dado Đilas

Govoreći o narednim koracima nakon što je ''Tafe'' kupio brend, intelektualna prava i nekretninu IMT u Jarkovcu, Ahuđa je naveo da će tim inženjera iz Indije, kojima će se priključiti nekoliko bivših radnika i direktora iz IMT, uskoro doći u Srbiju kako bi odabrali lokacije za proizvodnju delova za traktor.

''Imamo plan za Srbiju, a slično radimo u Turskoj gde nekoliko godina pravimo traktore koji se prodaju na turskom tržištu, a izvozimo ih i u Ameriku'', kaže Ahuđa.

Na Međunarodnom sajmu poljoprivrede u Novom Sadu poljoprivrednici će u maju imati priliku da vide model ''tafe 42'' koji će ih, siguran je Ahuđa, veoma podsetiti na IMT 539.

Sličnost ta dva modela, kako kaže, nije slučajna jer ''Tafe'' i IMT vezuje dugogodišnja saradnja koja je počela šezdesetih godina, a do 1992. dve kompanije su ostvarile promet od 250 miliona dolara.

Ahuđa, čija je majka Srpkinja, a otac Indijac i jedan od vodećih ljudi u kompaniji ''Tafe'', kaže da je imao veliku želju da se saradnja dve kompanije i dve države obnovi i nastavi.

''Želeo sam da moj otac to doživi jer je ceo život posvetio ''Taffe''-u i saradnji sa ondašnjom Jugoslavijom. Sem toga, i ja sam rođen u Beogradu, ovde sam živeo do 10.godine i nisam zaboravio srpski'', priča Ahuđa.

Dado Đilas 
foto: Dado Đilas

Kaže da ga iznenađuju pitanja zašto su Indijci kupili IMT i šta imaju od toga jer, kako kaže, u Indiji još uvek veruju u ovaj brend, a IMT pamte kao kvalitetan i pouzdan traktor.

''Siguran sam da ćemo sa novom tehnologijom oživeti IMT i učiniti ga relevantnim za nova tržišta. Naš cilj nije samo Srbija i bivša Jugoslavija, zanima nas i Rusija, čak i zapadna Evropa jer se Srbija približava EU. Skeptici kažu da će to biti tek za pet-sedam godina, ali za firmu kao što je ''Tafe'' to nije dugo'', ističe Ahuđa.

Dodaje da je ''Tafe'', na čijem je čelu njegova rođaka Maleka Srinivasan, najveći pojedinačni deoničar u američkoj AGCO korporaciji koja vlasnik traktora ''fendt'', ''ćallenger, ''valtra'', ''masey ferguson'' i ima promet oko 12 milijardi dolara.

Kako kaže, godišnja proizvodnja traktora je oko 180.000, a izvoze se u više od 90 odsto afričkih zemalja, kao i u Bangladešu, Šri Lanki, Burmi i Butanu.

(Kurir.rs/Tanjug/Foto: Tanjug/Dragan Kujundžić)

POGLEDAJTE BONUS VIDEO:

(KURIR TV VESTI) SRBIJA ĆE ZATRAŽITI ROK TRAJANJA BRISELSKOG SPORAZUMA!