Banka ima pravo da naplaćuje troškove obrade kreditnog zahteva i podrazumeva se da o tome jasno i nedvosmisleno obavesti klijenta, tvrdi za Kurir Veroljub Dugalić, generalni sekretar Udruženja banaka Srbije, povodom različite sudske prakse kad je reč o tužbama građana protiv banaka zbog naknade za obradu kredita.
- Povodom jedne presude koju je nedavno u Beograd objavio Apelacioni sud, velika pažnja javnosti je posvećena ovom pitanju i, naravno, posle toga i različita sudska praksa.
Ta sudska praksa se uglavnom donosi u korist banaka. Sada kreće presuda suda u Jagodini, u Leskovcu, u Nišu, a uskoro ćemo možda i u Beogradu dobiti još dve i sve su u korist banaka - kaže Dugalić i dodaje:
- Suština je da je pozivanje na Zakon o obligacionim odnosima potpuno bespredmetno, jer taj zakon samo uopšteno govori o bankarskom kreditu i uopšte se ne bavi kreditom banaka, prepustio je to izvedenim zakonima i ugovorom.
Izvedeni zakoni su Zakon o bankama i Zakon o zaštiti korisnika finansijskih usluga i oba eksplicitno predviđaju mogućnost i pravo banke da naplaćuje troškove obrade kreditnog zahteva. Ugovor takođe to reguliše, a imamo i stav NBS o tome - izričit je Dugalić. On smatra da klijenti nisu oštećeni jer im je jasno ukazano na sve troškove:
- Naš savet klijentima je da kad odu u banku, postave dva pitanja - šta ja sve plaćam i koliko će to da košta, onda da se raspitaju, da uporede i da se odluče za koju će banku.
Kurir / E.K.
Foto: Beta