ITALIJANI NAPUŠTAJU KRAGUJEVAC: Mercedes u tajnosti preuzima naš Fijat?

Profimedia

Delegacija nemačkog automobilskog giganta obišla je i potanko odmerila sve proizvodne pogone srpske fabrike

Delegacija kompanije „Mercedes“ posetila je pogone fabrike „Fijat“ u Kragujevcu krajem prošle nedelje, što je podgrejalo spekulacije da FCA napušta Srbiju nakon isteka ugovora 2018. godine, saznaje Kurir.


Naime, petočlana delegacija iz „Mercedesa“ obišla je proizvodne pogone, karoseriju i montažu srpske fabrike, u kojoj je, inače, proizvodnja trenutno obustavljena. Radnici su opet poslati na kolektivni godišnji odmor, iako su se s prethodnog tronedeljnog odmora vratili pre samo mesec dana. Pored ovog, neiskorišćeni kapaciteti kragujevačke fabrike mogu biti signal da su Italijani spremni da počnu da pakuju kofere, smatra naš sagovornik.

- Evropski prosek je da se u „Fijatovim“ fabrikama proizvodi 430 automobila dnevno, ali u Kragujevcu je taj broj mnogo manji. Iako se u prvoj smeni i proizvede 215 automobila, u drugoj ih bude znatno manje. U našoj fabrici je zaposleno oko 2.500 radnika. Prosek u Evropi je da jedan radnik godišnje proizvede 50 vozila, dok u najproduktivnijim fabrikama prosek poraste i na 80.000 vozila na 1.000 radnika - kaže dobro obavešten izvor Kurira.


Predsednik sindikata Nezavisnost u kragujevačkoj fabrici Zoran Stanić potvrdio je za Kurir dolazak delegacije „Mercedesa“.

- Jesu bili u poseti, ali mislim da je to bilo na nekom nižem novu, prošetali su kroz halu... Siguran sam da nije u pitanju preuzimanje naše fabrike. Do prekida proizvodnje je došlo zbog prepravke proizvodne linije, jer se uvodi evro 7 standard, pa ćemo imati još jedan rezervoar, to je sve normalno - kaže Stanić.


Ukidanje basnoslovnih subvencija, izostanak novog modela, loša prodaja glavnog aduta „fijata 500L“ samo su neki od razloga zašto je moguće da Italijani prodaju svoj udeo u zajedničkom preduzeću sa državom Srbijom. Grad Kragujevac, osim infrastrukturnih objekata, slabo čime može da se pohvali. U „Fijatu“ prosečna plata običnog radnika, kojih je i najviše, iznosi 36.000 dinara, a kod kooperanata ima primera da ljudi preko agencija rade mesečno za 15.000. Preko 25.000 ljudi je na birou rada, cene nekretnina padaju, svaki drugi lokal u centru grada je prazan, investitori odlaze za Beograd, a mladi u inostranstvo. Put od „doline gladi“ preko gromoglasnog povratka u svetsku automobilsku industriju očigledno se vraća se tamo gde je i počeo.

FCA Srbija

BEZ KOMENTARA O „MERCEDESU“


U fabrici „FCA Srbija“ nisu imali komentar o poseti delegacije iz „Mercedesa“, ali objašnjavaju da je trenutni prekid proizvodnje u skladu sa ovogodišnjim planom i da će proizvodnja biti pokrenuta u ponedeljak, 2. oktobra.

- Razlozi za ovaj privremeni prekid povezani su sa uobičajenim prilagođavanjem proizvodnje u skladu s globalnim komercijalnim potrebama. Od početka godine ukupni obim proizvodnje bio je u skladu s planovima za prvo polugodište, što je pozicioniralo FCA kao lidera u izvozu u Srbiji. Proizvodnja u drugom polugodištu 2017. očekuje se da će biti tradicionalno niža, usled kolektivnog godišnjeg odmora.


„Mercedes“ i „Ikarbus“

NIŠTA OD PREUZIMANJA


U Srbiji se dugo spekulisalo da će kompanija „Mercedes“ kupiti fabriku za proizvodnju autobusa „Ikarbus“ iz Zemuna, nakon što su sarađivali na proizvodnji nekoliko novih modela autobusa. U praksi, „Ikarbusovi“ autobusi pravljeni su na „Mercedesovoj“ šasiji. Međutim, do kupovine ipak nije došlo, kao ni do velikog proboja „Ikarbusa“ na inostrano tržište, kao što je najavljivano 2014.

Kurir / Ekipa Kurira

Foto: Profimedia