Foto: Nebojša Mandić

Koncesionari moraju da odreše kesu

KONCESIJA: Za aerodrom Nikola Tesla i više od 350 miliona evra

Oštra konkurencija 27 svetskih lidera u oblasti upravljanja aerodromima i građevinarstvom, zainteresovanih za našu kompaniju, garantuje najbolju cenu, ocenjuju ekonomisti

InfoBiz
> 15:06h

Velika zainteresovanost najmoćnijih svetskih kompanija za dobijanje koncesije nad Aerodromom „Nikola Tesla“ mogla bi da pomogne da se poveća cena, pa i ukupan prihod od 350 miliona evra, koji očekuje premijer Aleksandar Vučić u sledećoj godini, smatraju stručnjaci. Neobavezujuće ponude poslalo je 27 kompanija, među kojima su lideri u ovoj oblasti kao što su francuske firme „Vinči“ i „Egiz“, nemački „Fraport“ i ruski „Novaport“. Interesovanje je pokazalo i više moćnih svetskih građevinskih kompanija, pre svega dve državne kineske, ali i čuvena korporacija „Micubiši“. Država u ovoj fazi postupka nije tražila konkretne iznose za jednokratnu uplatu i godišnju naknadu na ime koncesije, kao i za investicije u aerodrom, ali će ova tri parametra verovatno biti presudna u konačnom izboru koncesionara. Ekonomista Ivan Nikolić, član Saveta guvernera Narodne banke Srbije, ističe za Kurir da bi 350 miliona evra, koje je pominjao Vučić, moglo biti premašeno zbog velike zainteresovanosti. - Aerodromi su investitorima poslednjih godina vrlo atraktivna roba. Mislim da ćemo napraviti veoma dobar posao. Kada postoji velika konkurencija, po pravilu, i cena se poveća. Dobro je da postoje kompanije iz različitih zemalja i regiona sa različitim interesima, što ide u prilog da će se postići maksimum u ovom trenutku. Svako od njih mora da ponudi najviše da bi došao u posed aerodroma čije su performanse i sada dobre, a sa širenjem će biti još bolje - ističe Nikolić. Njegov kolega Milan Kovačević smatra da je jasno da je zainteresovano dosta ozbiljnih kompanija, što, prema njemu, znači i da grešimo što aerodrom dajemo u koncesiju. - Ovo znači da imamo zlatnu koku i sada bi trebalo da uradimo ozbiljnu procenu firme i na osnovu toga odredimo minimalnu cenu ispod koje ne bismo išli - savetuje on.

Ko sve želi „Nikolu Teslu“ AERODROMI I OPERATORI 1. „Vinci Airports“, Francuska - upravlja sa 35 aerodroma - privatna firma 2. „Egis airport SA“, Francuska - upravlja sa 17 aerodroma - državna firma 3. „Fraport AG“, Frankfurt - upravlja sa 10 aerodroma - državna firma 4. „Novaport invest“, Rusija - upravlja sa 10 aerodroma u Rusiji - vlasnici Roman Trocenko (AEON) i „Meridian Capital“ (Kazahstan) 5. „Manchester Airport Group“, Engleska - upravlja sa 4 aerodroma u Engleskoj - vlasnik grad Mančester 6. „Airports of Regions“, Rusija - upravlja sa 4 aerodroma u Rusiji - vlasnik Viktor Vekselberg 7. „Hubco Netherlands B. V. - Ferrorial Airports“, Madrid, Holandija i Španija - građevinska kompanija, upravlja sa 4 aerodroma u V. Britaniji - privatna firma 8. „GMR Infrastrukture“, Indija - građevinska firma koja upravlja sa 3 aerodroma - vlasnik Grandi Malikardžuna Rao 9. „IC Ictas Altzapi Yatirimlari ve Isletme A. S.“, Turska - građevinska kompanija, upravlja sa 2 aerodroma 10. „Cengiz Insaat Sanayi ve Ticaret A. S. i Kalyon Insaat Sanayi ve Ticaret A. S.“, Turska - građevinska firma, upravlja 1 aerodromom u Istanbulu 11. „Shenzhen Airoport Group“, Kina - aerodrom, vlasnik država 12. „Incheon International Airport“, Južna Koreja - aerodrom, vlasnik država 13. „Zurich Airport International AG“, Švajcarska - aerodrom, privatni vlasnici 14. „Societa‘ per azioni esercizi aeroportuali S. E. A.“, Italija - upravlja sa dva aerodroma i bavi se energetikom - većinski vlasnik grad Milano Građevinske firme 1. „Jiangsu Nantong Sanjian Construction Group Co, Ltd.“, Kina - građevinska kompanija - vlasnik država 2. „China State Construction Engineering Corporation Limited“, Kina - građevinska kompanija - državna firma 3. „Mapa Insaat ve Ticaret Anonim Sirketi“, Turska - građevinska kompanija - vlasnik Orhan Kemal Kalionču 4. „J&P AVAX S. A.“, Grčka - građevinska kompanija - privatna firma 5. „STRABAG AG“, Austrija - građevinska kompanija - jedan od vlasnika Oleg Deripaska 6. „Eiffage SA 3-7 Place de l‘Europe“, Francuska - građevinska kompanija - privatna firma 7. „Terna Gek Terna Group, Atina“, Grčka - građevinska i energetska firma - privatna firma 8. „China National Aero-Tehnology & HNA Airport Group Co. LTD Consortium“, Kina - inženjerska firma - vlasnik država Investicioni fondovi 1. „Mitsubishi corporation“, Japan - multinacionalna kompanija - francuska država najveći vlasnik 2. „SEE Equiti Partners“, Varšava, Poljska - kineski investicioni fond - vlasnik državna Eksim banka 3. „Meridiam“, Pariz, Francuska - investicioni fond - privatni vlasnici 4. „Herbert Smith Freehills CIS LLP“, Rusija - britansko-australijska advokatska kuće - privatni vlasnici 5. „Promova limited“, Kipar - nema podataka

Ekipa Kurira