ŠTA KAD VAM BANKA PODVALI LAŽNIH 500 EVRA: Kad su građani Srbije opljačkani i nemoćni!

Thinkstock

Prilikom isplate ušteđevine dali su mi i falsifikat. Banka se pravila luda, a u policiji su mi rekli da se to često dešava jer od trezora novac prolazi kroz više ruku, ogorčeno priča Momčilo Radojčić

Šta uraditi kada vam uvale falsifikovanu novčanicu ili dobijete nerealno veliki račun za zajedničku struju ili vodu? Ili vam se desi da preko noći postanete zaduženi do guše jer je neko na vaše ime otvorio firmu?! Ili kada vam država pošalje račun sa kamatom za neplaćeni porez na imovinu od pre 10 godina?! Sve ove situacije zadesile su nekog od građana Srbije, a oni su uglavnom bili nemoćni da problem reše drugačije, osim preko suda.

Jedan od njih je i Momčilo Radojičić iz Beograda, kojem su, kako on tvrdi, u jednoj državnoj banci prilikom isplate ušteđevine pre dva meseca dali i lažnu novčanicu od 500 evra. Probao je da im je vrati, ali ne samo da su ga odbili već mu nisu dozvolili ni da problem iznese šefu poslovnice!

Zaštita prava

- Doživeo sam veliku neprijatnost u nekoliko menjačnica, gde su mi, kada sam pre nekoliko dana pokušao da razmenim novčanicu, rekli da je lažna. Zaposleni u banci nisu hteli da pričaju sa mnom, niti da prime izjavu, već su me uputili u centralu banke. Tamo sam dao izjavu, ali pošto nisu hteli apsolutno ništa da mi pomognu, podneo sam prijavu policiji. Policajci su mi rekli da se često dešava da neko od radnika u banci ubacuje lažne novčanice jer od trezora novac prolazi kroz više ruku. Osećam se nemoćno jer u takvim situacijama čovek ne može ništa da učini da se zaštiti, osim da se obrati novinama i upozori ljude - kaže Radojičić za Kurir.

Petar Bogosavljević, predsednik Pokreta za zaštitu potrošača, ističe da je suština u tome da pojedinac potrošač nema šanse da se zaštititi i sam izbori za pravdu.
- Kad je u pitanju problem zajedničke struje u zgradama, sistem nije zasnovan na tehničkim parametrima koji garantuju objektivnost računa. Nemoguće je da potrošnja struje u stanu bude manja od zajedničke za svetla u hodniku i lift. Zato i postoje oblici zaštite potrošača i zakonska regulativa. Ali problem je u tome što se potrošačke organizacije, koje štite prava potrošača, sistemski uništavaju u Srbiji. Ali ako potrošač zna svoja prava i ako je uporan, na kraju će se izboriti - kaže Bogosavljević.

Povraćaj sredstava

Mirjana Uzelac, koordinator u udruženju bankarskih klijenata Efektiva, ističe više situacija u kojima su građani bespomoćni, ali ističe da su u najgorem položaju zaduženi u švajcarcima.
- Najbespomoćniji su ljudi koji su uzeli kredite u švajcarcima. jer su ti krediti zabranjeni 2011, a sve od tada klijenti nemaju mogućnost da refinansiraju. Korisnici bilo kakvih kredita koji su novčano oštećeni za neki iznos ne mogu da izvrše povraćaj sredstava uz prigovor banci, nego se taj problem rešava jedino tužbom - kaže Uzelčeva.

Ona dodaje da nijedno komunalno preduzeće ne rešava reklamacije potrošača, niti želi da ispostavi račune u skladu sa kvalitetom pruženih usluga.

EVO KAKO SU VAS SVE VARALI:

Lažne pare

Kad vam u banci ili prodavnici podvale ili nesvesno daju falsifikovanu novčanicu. Jedino što vam preostaje je da slučaj prijavite policiji, dok štetu niko neće da vam nadoknadi bez konkretnog dokaza.

Plaćaš vodu i za komšiluk

Građani se žale na velike račune za vodu, koje dobijaju iz razloga što se obračunava potrošnja u celoj zgradi, a onda se taj iznos podeli na jednake delove, a ne po ličnoj potrošnji. Još gori je slučaj kad su u prizemlju zgrade lokali, poput frizerskih salona, koji troše mnogo vode, a stanari je plaćaju. Jedino udružena žalba javnom preduzeću, a potom i gradskim institucijama može dovesti do rešenja.

Previsok račun

Kad dobijete visok račun za zajedničku struju u zgradi. Ovaj problem može da se reši samo u okviru skupština zgrada u kojima živite, ali zbog nesloge stanara i izvrdavanja distribucija da ispostavi objašnjenje godinama se plaćaju nerealni iznosi.

Krađa identiteta

Kad na vaše ime neko otvori firmu i napravi dugove. Proces dokazivanja da je reč o prevari je spor i mukotrpan. Pojedinac mora da dokaže da je neko drugi otvorio preduzeće na njegovo ime, a problem je i što se bori sa NN prevarantom, dok mu poverioci vise za vratom.

Zaostali računi za porez

Zbog nekoliko dinara duga, za koji ih niko nije obavestio, građanima posle mnogo godina stigne ogroman račun na ime kamate. Građanin obično ne čuva toliko dugo priznanice, pa je prinuđen da plati šta se od njega traži.

Duplo veća rata kredita

Zbog promene kursa rate kredita u švajcarcima su se se udvostručile, pa su građani zapali u bespomoćnu situaciju u kojoj sve što zarade moraju da daju banci, a osnovni dug im je veći od onog što su podigli.

Podstanari koji neće da se isele

Zbog zakonskih nedorečenosti, a često i zato što nisu prijavili stanare, stanodavci nisu u stanju da isteraju stanare koji im ne plaćaju kiriju. Osim što nemaju koristi, stanodavci trpe i štetu zbog neplaćenih računa, na koje se gomila kamata.

Račun za razliku u potrošnji struje

Dešava se da distributer duže vreme obračunava manje struje ili vode od potrošene, a onda razliku u potrošnji ispostavi na jednom računu. Građanin se nađe pred izborom ili da se zaduži i plati, ili da ostane u mraku ili bez vode.