Bankarski sektor počeo da naplaćuje ili poskupljuje usluge otvaranja i zatvaranja računa, dozvoljenog minusa, slanja opomena za kašnjenje... Novim načinom poslovanja klijentima se na mesečnom nivou uzme čak 2.000 dinara
Procenjuje se da nam mesečno iz džepa izvuku oko 2.000 dinara za različite „sitne“ troškove i naknade, i na taj način zarade oko 400 miliona evra godišnje.
- Bila sam na godišnjem odmoru i kasnila sam s uplatom rate za kreditnu karticu deset dana. Po povratku s odmora sačekalo me je „pisamce“ u sandučetu, u kojem me banka obaveštava da izmirim neplaćene obaveze, ali i da mi je račun zadužen za dodatnih 260 dinara, koliko zapravo banka naplaćuje troškove slanja opomene. Kasnije sam od nekih prijatelja saznala da sam dobro prošla jer neke druge banke naplaćuju troškove slanja opomene i do 600 dinara - kaže Marija.
- Banke više ne biraju način kako će doći do novca, pritom koriste veoma slabu kontrolu Narodne banke, koja bi trebalo da spreči da slanje opomena postane i izvor zarade. NBS bi trebalo Zakonom o zaštiti korisnika finansijskih usluga da jasno odredi koliko može da košta slanje opomena. To može da se uradi tako što bi se, recimo, odredilo da nadoknada za slanje opomene može da iznosi do tri puta više nego što je trošak slanja pisma poštom, što je svakako dovoljno da se pokriju troškovi slanja i štampanja opomene - kaže Gavrilović.
Osim naknade za troškove slanja opomene, neke banke naplaćuju i naknadu za neosnovanu reklamaciju, što zakon striktno zabranjuje, a sve je veći broj banaka koje svaki upit na bankomatu o stanju na računu naplaćuju. Razlog su, kažu, „troškovi papira, struje i program po kome bankomat radi“.
Ležarina
MILIJARDA DINARA MESEČNO OD RAČUNA
Građanima koji imaju otvoren tekući račun samo za uslugu njegovog održavanja banke godišnje uzmu oko 2.400 dinara. Šta tačno podrazumeva usluga održavanja, nikome od oko četiri i po miliona vlasnika tekućih računa nije jasno jer, kako kažu, nije račun automobil, pa da mu treba održavanje. S druge strane, iz bankarskog sektora poručuju da imaju brojne troškove u vezi s održavanjem računa, a to su zaposleni radnik u banci, informacioni sistem koji košta, ali i računari, koji se s vremenom habaju. U suštini, navode sve one troškove koji postoje i kad odobravaju kredite, primaju štednju ili pružaju neku drugu uslugu. Samo za ovu uslugu banke u proseku mesečno uzmu više od milijardu dinara.