Dokaz o kupovini robe su i: slip ako se plaća karticom, kopija računa, odštampan izvod iz banke i bar-kod kupljene robe
Ipak, prava potrošača u Srbiji izgleda su samo mrtvo slovo na papiru, o kojem se, i pored mnogo priče, malo zna. Tako je jedna od najčešćih obmana građana tvrdnja trgovaca da je bez fiskalnog računa nemoguće izvršiti zamenu robe.
Ceh sopstvene neobaveštenosti platili su čitaoci Kurira, među kojima je i Marija Petrović iz Niša.
Traže i ambalažu
- Pre 15 dana sam kupila haljinu, ali sam fiskalni račun bacila zajedno s kesom. S obzirom na to da je postava na haljini bila pocepana i da sam to primetila tek kad sam haljinu htela da obučem, odlučila sam da odem u prodavnicu i pokušam da je zamenim. Međutim, prodavačica nije htela ni da čuje da mi zameni haljinu bez računa - priča naša sagovornica.
Da je reč o jednom u nizu grubih kršenja prava potrošača, potvrdili su nam u Ministarstvu trgovine, telekomunikacija i turizma.
- Zakon o zaštiti potrošača ne uslovljava reklamaciju posedovanjem računa, ali radi sigurnijeg ostvarivanja prava potrebno je da postoji neki dokaz da je kupovina obavljena kod tog trgovca. Dokaz o kupovini može biti kopija računa, slip ukoliko je plaćeno karticom, odštampan izvod s tekućeg računa na kojem se vidi da je izvršena transakcija ili bar-kod s kutije - objasnili su nam u ovom ministarstvu.
Nije retko ni da trgovci savetuju građanima da sačuvaju kutije, koje će im u slučaju reklamacije poslužiti kao dokaz o kupovini. Međutim, posedovanje ogromne kutije u koju je bio spakovan televizor ili frižider ne može biti uslov za rešavanje reklamacije.
Goran Papović, predsednik Nacionalne organizacije potrošača, kaže da ne postoji nijedan pravni osnov za čuvanje ambalaže.
Obaveza prodavaca
- Dovoljno je da potrošač zna kad je kupio neki proizvod jer je svaki prodavac obavezan da čuva kontrolnu traku iz fiskalne kase tri godine, a na njoj se može utvrditi dan i vreme kupovine - objašnjava Papović.
Važno obaveštenje
ŠTA TREBA DA STOJI U GARANTNOM LISTU
S obzirom na to da fiskalni račun može da izbledi, prilikom kupovine tražite da vam trgovac u garantni list upiše broj fiskalnog računa i vaše ime, ili ime korisnika garancije ako je uređaj kupljen kao poklon.
Kombinovana naplata
KEŠ I KARTICA ZA ISTI RAČUN
Trgovci neretko prilikom naplate računa potrošačima ne dozvoljavaju da kombinuju načine plaćanja, što takođe predstavlja kršenje prava potrošača.
- Kad trgovac otkuca fiskalni račun, obavezan je da u fiskalnu kasu unese i način na koji je račun plaćen jer to nalaže Zakon o fiskalnim kasama. To svakako ne znači da morate platiti isključivo gotovinom ili karticom, niti to što ćete kombinovati način plaćanja znači da trgovac treba da kuca dva odvojena računa. Ko vam kaže da ne možete jedan račun da platite sa dva, pa ako treba i tri platežna sredstva, taj ne ume da koristi fiskalnu kasu - kaže jedan proizvođač fiskalnih kasa.
Činjenice
ZA POVRAĆAJ NOVCA MORA ORIGINAL
- original fiskalnog računa potreban je da se povrati novac ili da se ostvari pravo na skuplji ili jeftiniji proizvod
- kopija fiskalnog računa, slip, izvod iz banke ili bar-kod dovoljni su kao dokaz za pravo na popravku ili zamenu robe iste vrednosti
- svaki trgovac mora da čuva kopiju fiskalne trake tri godine, a na njoj se može utvrditi dan i vreme kupovine
- svaki račun možete platiti s više platežnih sredstava