Pre nego što uplatite novac, dobro prečešljajte turističku agenciju s kojom želite da putujete. Samo tako moći ćete da povratite uplaćeni novac
BEOGRAD - Turistička sezona još nije ni počela, a već smo bili svedoci prevare nekoliko stotina putnika od strane jedne turističke agencije. Kako ističe Petar Bogosavljević, predsednik Pokreta za zaštitu potrošača, iako je Zakon o turizmu uređen po međunarodnim i evropskim standardima, uvek ima onih koji ga ne primenjuju, zbog čega treba biti oprezan.
Najbitnije je da potrošači bolje znaju svoja prava. Obavezno treba da provere tačnost navoda koje dobiju u reklamnim materijalima. Ukoliko se to ne ispoštuje, potrošači imaju pravo na obeštećenje. Potrebno je da agenciji koja ih je oštetila dostave žalbu u pisanoj formi, nakon čega bi trebalo da u roku od osam dana dobiju odgovor na reklamaciju. U suprotnom moraju da se obrate tržišnoj inspekciji - objašnjava Petar Bogosavljević iz Pokreta za zaštitu potrošača .
Najbitnije je da potrošači bolje znaju svoja prava. Obavezno treba da provere tačnost navoda koje dobiju u reklamnim materijalima. Ukoliko se to ne ispoštuje, potrošači imaju pravo na obeštećenje. Potrebno je da agenciji koja ih je oštetila dostave žalbu u pisanoj formi, nakon čega bi trebalo da u roku od osam dana dobiju odgovor na reklamaciju. U suprotnom moraju da se obrate tržišnoj inspekciji - objašnjava Petar Bogosavljević iz Pokreta za zaštitu potrošača .
Brojne žrtve
Podsećamo da je agencija „Džet-set travel“ nedavno na nekoliko destinacija prevarila više stotina putnika jer hotelu nije platila smeštaj, kao ni prevozniku autobuse. Iz Ministarstva turizma kažu da su ove godine dosad podnete 74 prijave u vezi s nepravilnim radom turističkih agencija. Ukoliko građani žele da budu sigurni, najvažnije je da provere da li agencija kojom putuju ima licencu i da li poseduje garanciju putovanja Nacionalne asocijacije turističkih agencija (YUTA). Bogosavljević naglašava da pri sklapanju ugovora treba tražiti sve potrebne informacije i obratiti pažnju šta piše u svim stavkama u ugovoru.
Podsećamo da je agencija „Džet-set travel“ nedavno na nekoliko destinacija prevarila više stotina putnika jer hotelu nije platila smeštaj, kao ni prevozniku autobuse. Iz Ministarstva turizma kažu da su ove godine dosad podnete 74 prijave u vezi s nepravilnim radom turističkih agencija. Ukoliko građani žele da budu sigurni, najvažnije je da provere da li agencija kojom putuju ima licencu i da li poseduje garanciju putovanja Nacionalne asocijacije turističkih agencija (YUTA). Bogosavljević naglašava da pri sklapanju ugovora treba tražiti sve potrebne informacije i obratiti pažnju šta piše u svim stavkama u ugovoru.
Cena nije merilo kvaliteta
- Niska cena nije pokazatelj niskog kvaliteta ili prevare, kao što ni visoka cena ili lepa fotografija u katalogu ne znače zagarantovanu dobru ponudu. Posebno treba obratiti pažnju na prateće usluge koje se naplaćuju, jer one mogu da budu skuplje od cene samog putovanja, a korisnici ih često previde - rekao je Bogosavljević.
Domaćim agencijama koje ne izmire dugovanja prema hotelu i prevozniku, ne izvrše povraćaj sredstava u zakonskom roku, ne obezbede povratak putnika ili obavljaju poslove bez licence preti kazna od 120.000 do 800.000 dinara, kako je predviđeno u našem zakonodavstvu.
- Niska cena nije pokazatelj niskog kvaliteta ili prevare, kao što ni visoka cena ili lepa fotografija u katalogu ne znače zagarantovanu dobru ponudu. Posebno treba obratiti pažnju na prateće usluge koje se naplaćuju, jer one mogu da budu skuplje od cene samog putovanja, a korisnici ih često previde - rekao je Bogosavljević.
Domaćim agencijama koje ne izmire dugovanja prema hotelu i prevozniku, ne izvrše povraćaj sredstava u zakonskom roku, ne obezbede povratak putnika ili obavljaju poslove bez licence preti kazna od 120.000 do 800.000 dinara, kako je predviđeno u našem zakonodavstvu.
Statistika
NAJVIŠE SE ŽALIMO NA SMEŠTAJ
Iz Ministarstva turizma kažu da se najveći broj prijava na rad turističkih agencija odnosio na slučajeve neizvršenja ili nepotpunog izvršenja usluga obuhvaćenih programom putovanja. Putnici su se najviše žalili na nivo komfora, koji je niži nego ugovoreni. Plaže su često predmet žalbe, kao i nestručnost i neljubaznost vodiča, kvalitet jelovnika...
Ostatak prijava se odnosio na slučajeve kad putnik odustane od putovanja, kad agencija otkaže putovanje i na rokove vraćanja sredstava.