Budžet prosečne porodice krajem prošle godine iznosio 58.242 dinara, dok su osnovni životni izdaci povećani na 59.476 dinara, najnoviji su podaci Zavoda za statistiku
BEOGRAD - Domaćinstva u Srbiji tokom cele prošle godine nisu mogla da zarade dovoljno ni za ličnu potrošnju, tako da im je za plaćanje računa, hrane, pića, prevoza i ostale osnovne troškove mesečno u proseku nedostajalo oko 1.000 dinara, pokazuju podaci Republičkog zavoda za statistiku.
Ova državna institucija je baš na jučerašnji Svetski dan potrošača „častila“ građane rezultatima najnovije ankete o potrošnji domaćinstava, koja svedoči da je samo na podmirivanje potrebe za hranom i pićem prosečnoj porodici bila potrebna skora cela plata.
Ova državna institucija je baš na jučerašnji Svetski dan potrošača „častila“ građane rezultatima najnovije ankete o potrošnji domaćinstava, koja svedoči da je samo na podmirivanje potrebe za hranom i pićem prosečnoj porodici bila potrebna skora cela plata.
Naime, prosečna raspoloživa sredstva po domaćinstvu u poslednjem tromesečju 2015. iznosila su 58.242 dinara i bila su za 0,2 odsto manja u odnosu na prethodna tri meseca. Istovremeno su prosečni izdaci za ličnu potrošnju iznosili 59.476 dinara, što je za 1,4 odsto manje u odnosu na prethodno tromesečje. Najveći deo prihoda građana čine plate i penzije, a najviše troše na hranu, piće, troškove stanovanja i račune. Poražavajuća statistika pokazuje da primanja od penzije čine samo polovinu troška potrebnog za hranu piće i troškove stanovanja.
Predsednik Pokreta za zaštitu potrošača Petar Bogosavljević upozorava da u ovoj godini možemo da očekujemo samo pogoršanje položaja potrošača.
- Nerealno je da se gradi optimizam da će ove godine biti bolje. Mere koje najavljuje Vlada, o kojima se ne govori dovoljno eksplicitno da bi potrošači mogli da ih razumeju, ukazuju da će ova godina biti znatno teža nego prethodna. Potrošači nisu odgovorni za ovu statistiku, odgovorni su državni organi, proizvođači, trgovci, kompletan javni sektor - objašnjava Bogosavljević.
- Nerealno je da se gradi optimizam da će ove godine biti bolje. Mere koje najavljuje Vlada, o kojima se ne govori dovoljno eksplicitno da bi potrošači mogli da ih razumeju, ukazuju da će ova godina biti znatno teža nego prethodna. Potrošači nisu odgovorni za ovu statistiku, odgovorni su državni organi, proizvođači, trgovci, kompletan javni sektor - objašnjava Bogosavljević.
Rasim Ljajić
FALŠ OBUĆE I TELEFONA NAJVIŠE U BEOGRADU
Povodom Svetskog dana potrošača, ministar trgovine Rasim Ljajić izjavio je da su građani sve više svesni svojih potrošačkih prava, ali i trgovci svojih obaveza, što potvrđuje činjenica da je u 2015. bilo za oko 2.000 manje prigovora nego u 2014.
- Najveći broj pritužbi i poziva odnosi se na kupovinu obuće, mobilnih telefona, računara, nameštaja, televizora i odeće - rekao je ministar, koji je građanima delio informativni materijal o pravima potrošača. Dodaje da je tržišna inspekcija u proteklih godinu i po dana podnela 1.322 prekršajne prijave zbog kršenja odredbi zakona prema kupcima, od čega je najviše bilo sa teritorije Beograda i Vojvodine.