Domaća firma može da bude profitabilna bez subvencija, čije je ukidanje Vlada najavila od 2017, jedino ako do tada zaradu od putnika poveća sa 21 na 40 milijardi dinara i obezbedi još 10 milijardi u kešu
BEOGRAD - Da bi „Er Srbija“ pravila profit bez državne pomoći, mora da udvostruči prihode - sa sadašnje 21 milijarde na 40 milijardi dinara - i da obezbedi dodatnih 10 milijardi dinara u kešu, i to sve u roku od godinu dana jer je Vlada Srbije obećala da joj od 2017. više neće pomagati.
To je pokazala analiza finansijskog analitičara Dragovana Milićevića na osnovu poređenja poslovanja „Er Srbije“ i „Kroejša erlajnsa“ u 2014, dve kompanije koje su slične veličine i koje imaju gotovo identičan prihod od prodaje.
Prihod od subvencija
Za razliku od hrvatskog avio-prevoznika, srpska kompanija je poslovne prihode napumpala izdašnim državnim subvencijama. Milićević navodi da o rentabilnosti samog saobraćaja ili popunjenosti aviona mnogo govori i to što gorivo i materijal „Er Srbije“ čini 46 odsto rashoda, a u hrvatskoj avio-kompaniji oko 25 odsto.
- Još bitnija stvar je kapacitet prevoza. „Kroejša erlajns“ ima 1.380 mesta u floti, dok je srpska avio-kompanija kapaciteta 2.266 mesta ili gotovo dva puta više. To je bitno jer, posmatrajući rentabilnost poslovanja, Hrvati imaju dva puta veću rentabilnost po sedištu nego Srbi - ističe on. Milićević kaže da je prelomna tačka rentabiliteta poslovanja srpske kompanije 40,2 milijarde dinara prihoda od prodaje proizvoda i usluga, bez subvencija. Takođe, dodaje Milićević, mora se definisati nivo subvencija koje država hoće ili mora davati u narednom periodu jer nedostaje oko 10 milijardi dinara gotovine.
Oprost dugova
Podsetimo, „Er Srbija“, u kojoj 49 odsto udela ima arapski „Etihad ervejz“, u prve dve godine od osnivanja, 2014. i 2015, dobila je 100 miliona evra direktne državne pomoći i oprost dugova prema Aerodromu „Nikola Tesla“. Bez ove pomoći „Er Srbija“ bi 2014. napravila gubitak od 75 miliona evra, a 2015. manjak od 18 miliona evra. Uprkos izdašnim subvencijama „Er Srbiji“, premijer Aleksandar Vučić hvalio se da ova kompanija posluje pozitivno - u 2014. je, kako je rečeno, napravila „dobit“ od 2,7 miliona evra, a 2015. od četiri miliona. Siniša Mali, bivši premijerov savetnik, sada predsednik Nadzornog odbora „Er Srbije“, tvrdi da ova firma od 2017. neće dobijati nikakvu državnu pomoć jer je tako definisano ugovorom sa „Etihadom“.
To je pokazala analiza finansijskog analitičara Dragovana Milićevića na osnovu poređenja poslovanja „Er Srbije“ i „Kroejša erlajnsa“ u 2014, dve kompanije koje su slične veličine i koje imaju gotovo identičan prihod od prodaje.
Prihod od subvencija
Za razliku od hrvatskog avio-prevoznika, srpska kompanija je poslovne prihode napumpala izdašnim državnim subvencijama. Milićević navodi da o rentabilnosti samog saobraćaja ili popunjenosti aviona mnogo govori i to što gorivo i materijal „Er Srbije“ čini 46 odsto rashoda, a u hrvatskoj avio-kompaniji oko 25 odsto.
- Još bitnija stvar je kapacitet prevoza. „Kroejša erlajns“ ima 1.380 mesta u floti, dok je srpska avio-kompanija kapaciteta 2.266 mesta ili gotovo dva puta više. To je bitno jer, posmatrajući rentabilnost poslovanja, Hrvati imaju dva puta veću rentabilnost po sedištu nego Srbi - ističe on. Milićević kaže da je prelomna tačka rentabiliteta poslovanja srpske kompanije 40,2 milijarde dinara prihoda od prodaje proizvoda i usluga, bez subvencija. Takođe, dodaje Milićević, mora se definisati nivo subvencija koje država hoće ili mora davati u narednom periodu jer nedostaje oko 10 milijardi dinara gotovine.
Oprost dugova
Podsetimo, „Er Srbija“, u kojoj 49 odsto udela ima arapski „Etihad ervejz“, u prve dve godine od osnivanja, 2014. i 2015, dobila je 100 miliona evra direktne državne pomoći i oprost dugova prema Aerodromu „Nikola Tesla“. Bez ove pomoći „Er Srbija“ bi 2014. napravila gubitak od 75 miliona evra, a 2015. manjak od 18 miliona evra. Uprkos izdašnim subvencijama „Er Srbiji“, premijer Aleksandar Vučić hvalio se da ova kompanija posluje pozitivno - u 2014. je, kako je rečeno, napravila „dobit“ od 2,7 miliona evra, a 2015. od četiri miliona. Siniša Mali, bivši premijerov savetnik, sada predsednik Nadzornog odbora „Er Srbije“, tvrdi da ova firma od 2017. neće dobijati nikakvu državnu pomoć jer je tako definisano ugovorom sa „Etihadom“.
Predrag Vujović
LETOVI ZA SAD ĆE UBRZATI PROPAST
Predrag Vujović, bivši direktor „Jata“, ne veruje da će subvencije prestati 2017, a smatra da bez državne pomoći „Er Srbija“ ne može da bude profitabilna.
- „Er Srbija“ je prevelika za tržište koje ima jer je potrebno da ima tržište od 30 do 50 miliona stanovnika, a ima Srbiju sa više od milion i po nezaposlenih. Bez navijanja, nema tu prostora za profitabilno poslovanje. A letovi za SAD će joj samo ubrzati propast jer će joj doneti dodatne troškove - rekao je Vujović za Kurir.