Privreda uštedela 110 miliona evra!

Media Centar
U Srbiji su administrativni troškovi pali sa 1,25 milijardi evra u 2010. godini na 1,14 milijardi u 2014, pokazala je studija američke agencije

BEOGRAD - U Srbiji je zabeležen pad administrativnih troškova od 15 odsto, odnosno sa 1,25 milijardi evra u 2010. na 1,14 milijardi u 2014, pokazala je studija Američke agencije za međunarodni razvoj (USAID) o stvarnim troškovima administrativnih procedura u Srbiji.

Ipak, troškovi ispunjavanja administrativnih obaveza predstavljaju 3,46 odsto BDP, što je i dalje visok nivo u poređenju sa članicama Evropske unije (2,8 odsto u Austriji, 2,9 odsto u Češkoj, 2,1 odsto u Danskoj 1,7 odsto BD u Nemačkoj).
- Osnovni uzrok ovog smanjenja su reforme sprovedene u prethodnih nekoliko godina kojima je značajno smanjeno administrativno opterećenje - izjavio je Branko Radulović, ekspert USAID projekta za bolje uslove poslovanja. Kako navodi, smanjenju troškova najviše su doprineli prelazak na elektronsko podnošenje poreskih dokumenata, elektronsko vođenje podataka o radu i smanjenje administrativnih obaveza vezanih za računovodstvo i reviziju, dok se pozitivni rezultati zamene zdravstvene knjižice karticama zdravstvenog osiguranja i ukidanja KEPU knjige tek očekuju.

Izmena zakona o radu donela je uštedu od 358 miliona dinara, a troškovi podnošenja PDV prijave u 2014. smanjeni su za 48 odsto u odnosu na 2012. Mada je zabeležen ukupan pad administrativnih troškova, uštedu su zapravo ostvarene jedino u sektorima Poreske uprave i vođenju knjiga.
- Sprovođenje nekoliko procedura, poput onih vezanih za radne knjižice, podnošenje poreskih prijava Poreskoj upravi elektronskim putem i uvođenje elektronskih zdravstvenih knjižica, koje će zameniti postojeće, omogućiće u narednom periodu privrednicima u Srbiji da ostvare značajne dodatne uštede - kazala je Dragana Stanojević, zamenica direktora USAID Projekta za bolje uslove poslovanja. Na visinu administrativnih troškova najviše utiču novi zakonski propisi, kojih je u 2014. država imala preko 1.000, što je više u odnosu na 2013.

TROŠKOVI ADMINISTRACIJE

Oblast 2012. 2014.
Registracija 18.442.871 20.813.660
Poreska uprava 109.145.576 105.972.053
Vođenje knjiga 281.775.387 272.047.592
Carine 35.447.646 42.300.752
Intelektualna svojina 621.317 674.529
Porodiljsko odsustvo 2.644.072 2.846.201
Saobraćaj 5.923.693 6.930.033
Radno pravo 38.124.288 42.111.316
Stečaj 721.567 578.219
Razno 117.075.420 123.917.563
Inspekcije 1.310.592 1.266.531
NBS - Poslovne banke 662.996 732.114
UKUPNO 611.895.431 620.190.569

* iznosi u evrima