Foto: Shutterstock

Analiza forum „Hrana za Evropu“

Supermarketi doneli monopol i skupe namirnice

Prevara od 2000. do 2012. u Srbiji izniklo mnoštvo hipermarketa, a cena svinjetine povećana za 60%, jabuka i piletine za 83%, a mleka čak za 119%

InfoBiz
> 00:00h

SUBOTICA - „Supermarket revolucija“ Srbiji nije donela korist, ali ni potrošačima, ni malim poljoprivrednim proizvođačima, već je pojedincima obezbedila monopolske pozicije, zaključeno je juče na poljoprivrednom forumu „Hrana za Evropu“. Umesto povoljnije kupovine i konkurencije, analiza uticaja trgovinske revolucije na cene hrane u Srbiji za period od 2000. do 2012. pokazuje znatan rast maloprodajnih cena svih proizvoda. Tako je za 60 odsto uvećana maloprodajna cena svinjskog mesa, za 83 odsto jabuka i pilećeg mesa, krompira za 87 odsto, pasulja za 106, a mleka za čak 119 odsto, dok su za to vreme domaći poljoprivredni proizvodi dodatno izgubili na vrednosti. Sistem praćenja Direktor Ekonomskog instituta Dragan Šagovnović izjavio je juče da „hipermarket revolucija“ u Srbiji primarnim proizvođačima nije donela dostupnost potrošača i tržišta, niti je zbog veće koncentracije hipermerketa na tržištu maloprodaje došlo do smanjenja cena u prehrani. - Došli smo u situaciju da su cene primarnih poljoprivrednih proizvoda niže nego u regionu, dok su cene na polici više nego u komšiluku. Ono što je poseban problem to je malo prisustvo naših proizvoda na policama - rekao je on. Zbog navedene situacije Ekonomski institut predložio je Ministarstvu trgovine projekat uspostavljanja sistema praćenja cena poljoprivrednih prehrambenih proizvoda u Srbiji. Goran Tadić, generalni direktor kompanije „Silbo“, smatra da je ekspanzija trgovinskih lanaca u Srbiji, između ostalog, dovela i do disproporcije između srpskih cena i cena u regionu. Upitan ima li na tržištu Srbije kartelskog dogovaranja i monopola u trgovini, Tadić kaže da u Srbiji nije izražen kartelski nastup trgovinskih lanaca jer ne postoji zdrava konkurencija. Intervencija Vesna Kovač, državna sekretarka u Ministarstvu trgovine, turizma i telekomunikacija kaže da se cene u Srbiji slobodno formiraju, da ih određuje tržište, te da država ne može da interveniše jer bi svaka intervencija izazvala kontraefekat. Ona je ipak istakla da postoji prostor za napredak u smislu konkurentnosti.