Dopremanjem motocikala iz SAD, umesto kupovinom u Srbiji, građani bi uštedeli i do 1.000 dolara, ali nadležne institucije to opstruiraju
BEOGRAD - Građani Srbije bi uvozom motocikla iz SAD mogli da uštede i 1.000 dolara u odnosu na kupovinu u Srbiji, ali država im to ne dozvoljava, tvrde Aleksandar Mihajlović i Ranko Zajelac, koji su sa još desetak prijatelja kupili 11 motora u SAD i dopremili ih u Srbiju.
Oni idu i korak dalje i tvrde da državna Agencija za bezbednost saobraćaja namerno ne želi da omogući registraciju njihovih dvotočkaša jer bi tako bio razbijen monopol uvozničkog lobija. Građani bi, dodaju oni, shvatili da sami mogu da uvezu motor iz Amerike i da bi ih to koštalo manje nego da ga kupe u Srbiji. Ranko kaže da ga je motor BMW sa svim troškovima koštao 5.000 dolara, a u Srbiji je 6.000.
Homologacija
Aleksandar i Ranko su motocikle uvezli pre više od 18 meseci, ali do danas ne uspevaju da ih registruju. Platili su državi PDV i carinu, a onda su nastali problemi. Naime, da bi registrovali motore, morali su da imaju potvrdu da su proizvedeni u skladu s pravilima EU o homologaciji. Te potvrde su dobili od renomiranih svetskih kuća TIF i „Dekre“.
- Ali onda smo dobili obaveštenje o povlačenju potvrde! Nezvanično smo saznali da je Agencija izvršila pritisak na „Dekru“ i TIF da povuku potvrde, čime je ovaj državni organ prekoračio svoja ovlašćenja - kaže Aleksandar Mihajlović.
On kaže da potvrde nisu povučene u skladu sa zakonskom procedurom, kao i da je zvanični odgovor Agencije na pitanje zašto motori ne mogu da se registruju to što nisu proizvedeni za tržište EU, ali taj uslov ne postoji nigde u propisima. Agencija, dodaje Mihajlović, ne želi da se motori uvoze iz SAD jer su jeftiniji od istih koji se prodaju u Srbiji.
Instituti
- Ako bi želeli da se uvoze, dozvolili bi homologaciju motocikala u za to specijalizovanim laboratorijama Instituta u Vinči i Mašinskog fakulteta u Beogradu. Agencija sada tvrdi da ne postoji ustanova koja to može da uradi u Srbiji, što nije tačno - dodaje on.
Oni idu i korak dalje i tvrde da državna Agencija za bezbednost saobraćaja namerno ne želi da omogući registraciju njihovih dvotočkaša jer bi tako bio razbijen monopol uvozničkog lobija. Građani bi, dodaju oni, shvatili da sami mogu da uvezu motor iz Amerike i da bi ih to koštalo manje nego da ga kupe u Srbiji. Ranko kaže da ga je motor BMW sa svim troškovima koštao 5.000 dolara, a u Srbiji je 6.000.
Homologacija
Aleksandar i Ranko su motocikle uvezli pre više od 18 meseci, ali do danas ne uspevaju da ih registruju. Platili su državi PDV i carinu, a onda su nastali problemi. Naime, da bi registrovali motore, morali su da imaju potvrdu da su proizvedeni u skladu s pravilima EU o homologaciji. Te potvrde su dobili od renomiranih svetskih kuća TIF i „Dekre“.
- Ali onda smo dobili obaveštenje o povlačenju potvrde! Nezvanično smo saznali da je Agencija izvršila pritisak na „Dekru“ i TIF da povuku potvrde, čime je ovaj državni organ prekoračio svoja ovlašćenja - kaže Aleksandar Mihajlović.
On kaže da potvrde nisu povučene u skladu sa zakonskom procedurom, kao i da je zvanični odgovor Agencije na pitanje zašto motori ne mogu da se registruju to što nisu proizvedeni za tržište EU, ali taj uslov ne postoji nigde u propisima. Agencija, dodaje Mihajlović, ne želi da se motori uvoze iz SAD jer su jeftiniji od istih koji se prodaju u Srbiji.
Instituti
- Ako bi želeli da se uvoze, dozvolili bi homologaciju motocikala u za to specijalizovanim laboratorijama Instituta u Vinči i Mašinskog fakulteta u Beogradu. Agencija sada tvrdi da ne postoji ustanova koja to može da uradi u Srbiji, što nije tačno - dodaje on.
Pravila
AGENCIJA: PROVERITE ŠTA RADIMO
U Agenciji za bezbednost saobraćaja kažu da se, imajući u vidu propise koji su na snazi, ne može izdati uverenje o ispunjenosti propisanih uslova ukoliko vozilo ne ispunjava jednoobrazne tehničke uslove u skladu s propisima o homologaciji, bez obzira na državu iz koje je uvezeno. „Agencija nema mogućnost vršenja pritiska na izdavaoce potvrda. Korisnici podatke sa potvrde mogu proveriti kod proizvođača vozila, ukoliko postoji bilo kakva sumnja u rad Agencije“, navode u ovoj instituciji.