Ovo je analiza konsultantske kuće „Planet“, koja savetuje Vladu Srbije, a „Železnice“ za nekoliko dana u Nemanjinu 11 moraju da pošalju koliko je od 17.600 radnika višak.
Iako u Vladi i „Železnicama“ nisu oduševljeni ovim procenama, problem je novac koji država može da izdvoji kao subvenciju za tri novoformirane firme. „Infrastruktura železnica Srbije“, koja se bavi održavanjem infrastrukture, dobiće osam milijardi dinara, „Srbija voz“, zadužen za prevoz putnika, dve milijarde, a „Srbija kargo“ ništa jer joj je poveren najprofitabilniji deo poslovanja, prevoz robe.
Minimalni rashodi, na primer „Infrastrukture“, prema planu poslovanja za 2016, u koji je Kurir imao uvid, jesu 16 milijardi dinara, a samo za plate je potrebno 8,6 milijardi. Firma može da ostvari prihod od oko tri milijarde, pa uz subvencije od oko osam nedostaje pet.
- Ili će biti smanjen broj radnika, ili će firma u septembru ostati bez para. Toga su bili svesni i u konsultantskoj kući „Planet“, pa su predložili da u „Infrastrukturi“ bez posla ostane 3.881 radnik, u „Vozu“ 1.165, a u „Kargu“ 1.711 - kaže za Kurir jedan od sindikalaca koji je prisustvovao sastancima.
Bez obzira na to da li žele da poslušaju konsultanta ili ne, poslovodstva tri železničke firme imaju nekoliko dana da Ministarstvu finansija dostave podatak o tome koliko će im novca biti potrebno za socijalni program na osnovu toga koliko će radnika ostati bez plate. Jedan od uslova za penziju do 2020. godine stiče oko 3.000 radnika, što znači da će prinudno morati da ode više nego dvostruko.
„Železnice Srbije“
RACIONALIZACIJA JEDAN OD CILJEVA
U „Železnicama Srbije“ kažu za Kurir da je u toku razmatranje radne verzije izveštaja konsultanta, koji do konačnog usvajanja ne mogu da komentarišu.
- Racionalizacija procesa rada i radne snage jedan je od ciljeva restrukturiranja srpskih železnica, ali ukoliko dođe do iskazivanja tehnološkog viška zaposlenih, njihov status rešavaće se u skladu sa zakonom i uz obezbeđivanje sredstava za otpremnine - dodaju u „Železnicama“.
Ministarka saobraćaja
ODLAZAK UZ OTPREMNINE
Ministarka saobraćaja Zorana Mihajlović kaže da su direktori železničkih firmi dobili zadatak da pripreme sistematizaciju, kao i da studija konsultanta još nije usvojena.
- Kad sledeće godine broj zaposlenih bude smanjen, to se neće desiti bez otpremnina, a biće i prirodnog odliva u penziju. Niko nikad nije rekao da neće biti viška, to znaju i poslovodstvo i sindikati jer su i sami toga svesni. Znaju da se taj posao odlagao više od deset godina - objasnila je ona za Kurir.