Ovaj pravilnik, koji je pripremio Direktorat za civilno vazduhoplovstvo, reguliše upotrebu dronova težine do 150 kilograma, koja je toliko porasla da su zatečene sve vazduhoplovne vlasti u svetu.
Standardi
- U Evropi je samo desetak zemalja donelo ovakvu regulativu. Ne postoje međunarodno usvojeni i dogovoreni standardi za upotrebu bespilotnih vazduhoplova, pa nismo imali na koga da se ugledamo, već smo gledali iskustva drugih zemalja. Pravilnik će omogućiti upotrebu dronova tako da se ne ugrozi bezbednost vazdušnog saobraćaja, života ljudi i imovine na zemlji - kaže za Kurir Predrag Jovanović, pomoćnik direktora Direktorata za civilno vazduhoplovstvo za vazdušnu plovidbu, aerodrome i obezbeđivanje u vazduhoplovstvu.
On ističe da je pravilnikom izvršena klasifikacija dronova po težini i području vazdušnog prostora u kome se koriste.
Dozvoljena težina
- Nije isto da li koristite nešto od pola kilograma ili od 20 kilograma, kao ni da li ga koristite u gradu ili na nekoj poljani. Od svega toga zavise pravila za upotrebu vazduhoplova težine do 150 kilograma, a koji se koriste u sportsko-rekreativne, privredne i naučnoistraživačke svrhe. Preko te težine u upotrebi su samo vojni vazduhoplovi, što je u nadležnosti drugih organa - ukazuje pomoćnik direkrora Direktorata Jovanović.
Kad pravilnik bude usvojen, samo dronovi težine do pola kilograma moći će da se upotrebljavaju bez dozvole Direktorata.
- To je kategorija igračaka koje će moći slobodno da lete na visini do 100 metara. Za ostale, u zavisnosti od kategorije i područja korišćenja, zahtevaće se poznavanje vazduhoplovnih propisa i lekarsko uverenje - objašnjava Jovanović.
Zoran Dragišić
ZLOUPOTREBA
Profesor Zoran Dragišić s Fakulteta za bezbednost u Beogradu kaže da je jako važno da se ova oblast pravno reguliše jer su u upotrebi različite vrste bespilotnih letelica.
- To su dronovi na koje možete da stavite eksploziv i ugrozite bezbednost civilnog vazduhoplovstva, možete da izazovete sudar s avionom, i to ne samo iz loše namere nego i zbog nestručnog rukovanja - ističe Dragišić i navodi primer „Lufthanzinog“ aviona koji je u utorak za dlaku izbegao sudar s dronom na aerodromu u Varšavi.
Uslovi korišćenja
DOZVOLE I PRAVA
može da leti samo danju uz povoljnu meteorološku vidljivost
operater na zemlji odgovoran je da dron ne ugrozi zdravlje i imovinu ljudi i javni red i mir
zabranjeno je prevoženje ljudi i životinja dronom
dron ne sme da se koristi u zoni od pet kilometara od ograđenog područja aerodroma bez posebnog odobrenja
operater koji poseduje dozvolu za korišćenje drona bez prethodnog odobrenja Direktorata ne sme da ga koristi u zoni od dva kilometra od područja sportskih aerodroma
tokom leta operater može da upravlja samo jednom letelicom
tokom leta dron se mora držati na udaljenosti od najmanje 30 metara od životinja, objekata, vozila, plovila, puteva, železničkih pruga, bandera i dalekovoda
dron tokom leta mora da bude na udaljenosti od ljudi najmanje 100 metara, odnosno 50 u slučaju vazduhoplovnih manifestacija
dron po horizontali ne sme biti udaljen od operatera na zemlji više od 500 metara bez posebnog odobrenja Direktorata
maksimalna visina leta drona je 100 metara, a za veću je potrebno odobrenje Direktorata
iz drona se tokom leta ne smeju izbacivati predmeti i tečnosti bez odobrenja Direktorata
VRSTE DRONOVA U UPOTREBI:
dronovi lakši od vazduha
dronovi teži od vazduha
letelice kojima daljinski upravlja operater na zemlji putem radio-veze
bespilotne letelice koji su prethodno programirani za određeni let
dronovi koji se koriste isključivo u sportske i rekreativne svrhe
bespilotni vazduhoplovi opšte namene koji se mogu koristiti u komercijalne i naučne svrhe i usluge iz vazduha
podeljeni su po masi, visini i brzini leta i radijusom kretanja
GDE MOGU DA SE KORISTE LETELICE
iznad neizgrađenog i nenaseljenog područja u kome nema ljudi
iznad građevinskih objekata koji
nisu namenjeni za život ljudi, s tim što se toleriše povremeni prolazak ljudi
naseljeno područje
gusto naseljeno područje - centralne gradske zone (samo do 500 grama)