Foto: Beta

Šta možemo da naučimo od neimara s istoka

U Kini nikne neboder dok mi skrpimo dva kilometra puta

Dok u svojoj zemlji gradnju završavaju pre roka, Kineze u Srbiji usporava kašnjenje projekata i rešavanje imovinskih odnosa

InfoBiz
> 00:00h

BEOGRAD - Zainteresovanost Kineza da Srbiju uvrste na novi put svile, o čemu svedoče zajednički infrastrukturni projekti dve zemlje, domaći građevinari trebalo bi da iskoriste za edukaciju i prepisivanje efikasnih metoda rada neimara s istoka. Jedan od takvih primera je to da je u Kini izgrađen neboder od 57 spratova za samo 19 dana, dok kineski putari dnevno postave oko 244 kilometara puteva. U Srbiji je za izgradnju višespratnice potrebno najmanje godinu i po dana, dok se dnevno u proseku postavi 84 metara auto-puta. Ovim tempom se u našoj zemlji za 19 dana naprave dva kilometra puta. Model uspeha Firme iz Kine dosad su u Srbiji izgradile samo most Zemun-Borča. Početak gradnje mosta je zbog pripremnih radova, za koje je bila zadužena Srbija, kasnio pola godine, a završetak Zrenjaninske petlje, dela pristupnih saobraćajnica za Pupinov most, biće u septembru ove godine, iako je most otvoren decembra 2014. Kako će se pokazati na gradnji 50 kilometara puta Beograd - Južni Jadran ili na postavljanju buduće brze pruge Beograd-Budimpešta, videćemo narednih meseci. Inače, zgradu od 57 spratova i 180.000 kvadrata za 19 dana izgradila je kineska kompanija BSB u gradu Čangši u provinciji Hunan. Objekat je izgrađena od modula, odnosno čitavih segmenata koji su napravljeni ranije, a onda dovezeni i sklopljeni na gradilištu. Zakopani u startu Goran Rodić, potpredsednik Građevinske komore, za Kurir kaže da ovakva vrsta gradnje, koristila i u Srbiji kad smo imali masovnu i tipsku stambenu gradnju. Rodić smatra da bi i u Srbiji moglo da se gradi brzo ukoliko sasečemo opterećujuće birokratske procedure. - Gradimo sporo jer kasne projekti, eksproprijacija, rešavanje imovinsko-pravnih odnosa. Dobar projekat i priprema su 50 odsto posla, ali državna administracija je spora, a i sve je manje stručnih kadrova - navodi on.

Udružili snage... Džang Gaoli i Zorana Mihajlović

Razrada ministarka s kineskim zvaničnikom O BAČEVIĆEVOM KANALU NIKO NE RAZMIŠLJA Ministarka građevinarstva Zorana Mihajlović ugostila je zamenika premijera Kine Džanga Gaolija, koji boravi u trodnevnoj poseti Srbiji. S njim je razgovarala o postojećim i nekim novim zajedničkim projektima dve zemlje, ali među njima nema kanala Dunav-Morava-Vardar po zamisli bivšeg ministar rudarstva Milana Bačevića. - Kineska delegacija nije pominjala taj projekat niti je o tome bilo reči - rekla je za Kurir potpredsednica Vlade. Mihajlovića dodaje da je s kineskim zvaničnikom razgovarala o formiranju centra za infrastrukturu, u kojem će raditi ljudi iz našeg ministarstva i u kojem će se određivati prioriteti i koordinirati multilateralne aktivnosti „Jedan put, jedan pojas“ (novi put svile), koje Kina planira da radi u 16 zemalja centralne i istočne Evrope. - Bilo je reči i o usaglašavanju studija izvodljivosti projekta modernizacije pruge Beograd-Budimpešta, koji treba da se realizuje u saradnji Kine, Srbije i Mađarske. Dogovoreno je da ona bude gotova i potpisana u Budimpešti između 15. i 20 jula. Razgovarali smo i o nastavku angažovanja kineskih firmi na izgradnji Koridora 11 - rekla je Mihajlovićeva.

ŠTA NAM GRADE KINEZI Auto-put Beograd - Južni Jadran - deonice Obrenovac-Ub i Lajkovac-Ljig - ukupna dužina 50 kilometara - radovi počeli u avgustu 2014. - rok sredina 2017. - izvođač „Šandong haj-spid grup“ Most Zemun-Borča - početak radova oktobra 2011, kašnjenje šest meseci - završetak radova decembar 2014, kašnjenje pola godine - Zrenjaninska petlja biće do sredine 2015. - izvođač „Čajna roud end bridžis korporejšen“ Pruga Beograd-Budimpešta - sporazum o saradnji na ovom projektu između Kine, Mađarske i Srbije potpisan je 17. decembra - rok je 30. jun 2017. - biće izgrađeno 350 kilometara dvokolosečne pruge, od toga 184 kilometara kroz Srbiju - uz brzine od 180 do 200 kilometara na sat ta deonica prelaziće se za najviše dva sata i 40 minuta - procenjena vrednost radova između milijardu i po i dve milijarde evra

OVO SRBI NE MOGU DA URADE Prokop - gradnja počela 1977. - planirano da se gradi 18 meseci - novi rok za završetak je slava Sveti Sava 2016. Termoelektrana „Kolubara B“ - gradnja počela 1988. - planirano je da se izgradi za četiri godine - nema najava kad bi mogla da počne gradnja Koridor 10 - 30 kilometara puta gradi se godišnje Četiri klinička centra - kredit od 200 miliona evra dobijen 2008. - gradi se samo u Nišu - samo na projekte potrošeno 11 miliona evra Narodni muzej u Beogradu - rekonstrukcija se planira od 2001. - radovi počeli decembra 2014. - planiran kraj radova u maju sledeće godine