U Kini nikne neboder dok mi skrpimo dva kilometra puta

Beta
Dok u svojoj zemlji gradnju završavaju pre roka, Kineze u Srbiji usporava kašnjenje projekata i rešavanje imovinskih odnosa

BEOGRAD - Zainteresovanost Kineza da Srbiju uvrste na novi put svile, o čemu svedoče zajednički infrastrukturni projekti dve zemlje, domaći građevinari trebalo bi da iskoriste za edukaciju i prepisivanje efikasnih metoda rada neimara s istoka.

Jedan od takvih primera je to da je u Kini izgrađen neboder od 57 spratova za samo 19 dana, dok kineski putari dnevno postave oko 244 kilometara puteva. U Srbiji je za izgradnju višespratnice potrebno najmanje godinu i po dana, dok se dnevno u proseku postavi 84 metara auto-puta. Ovim tempom se u našoj zemlji za 19 dana naprave dva kilometra puta.

Model uspeha

Firme iz Kine dosad su u Srbiji izgradile samo most Zemun-Borča. Početak gradnje mosta je zbog pripremnih radova, za koje je bila zadužena Srbija, kasnio pola godine, a završetak Zrenjaninske petlje, dela pristupnih saobraćajnica za Pupinov most, biće u septembru ove godine, iako je most otvoren decembra 2014. Kako će se pokazati na gradnji 50 kilometara puta Beograd - Južni Jadran ili na postavljanju buduće brze pruge Beograd-Budimpešta, videćemo narednih meseci.

Inače, zgradu od 57 spratova i 180.000 kvadrata za 19 dana izgradila je kineska kompanija BSB u gradu Čangši u provinciji Hunan. Objekat je izgrađena od modula, odnosno čitavih segmenata koji su napravljeni ranije, a onda dovezeni i sklopljeni na gradilištu.

Zakopani u startu

Goran Rodić, potpredsednik Građevinske komore, za Kurir kaže da ovakva vrsta gradnje, koristila i u Srbiji kad smo imali masovnu i tipsku stambenu gradnju. Rodić smatra da bi i u Srbiji moglo da se gradi brzo ukoliko sasečemo opterećujuće birokratske procedure.
- Gradimo sporo jer kasne projekti, eksproprijacija, rešavanje imovinsko-pravnih odnosa. Dobar projekat i priprema su 50 odsto posla, ali državna administracija je spora, a i sve je manje stručnih kadrova - navodi on.
Fonet 
Udružili snage... Džang Gaoli i Zorana Mihajlović

Razrada ministarka s kineskim zvaničnikom
O BAČEVIĆEVOM KANALU NIKO NE RAZMIŠLJA

Ministarka građevinarstva Zorana Mihajlović ugostila je zamenika premijera Kine Džanga Gaolija, koji boravi u trodnevnoj poseti Srbiji. S njim je razgovarala o postojećim i nekim novim zajedničkim projektima dve zemlje, ali među njima nema kanala Dunav-Morava-Vardar po zamisli bivšeg ministar rudarstva Milana Bačevića.
- Kineska delegacija nije pominjala taj projekat niti je o tome bilo reči - rekla je za Kurir potpredsednica Vlade. Mihajlovića dodaje da je s kineskim zvaničnikom razgovarala o formiranju centra za infrastrukturu, u kojem će raditi ljudi iz našeg ministarstva i u kojem će se određivati prioriteti i koordinirati multilateralne aktivnosti „Jedan put, jedan pojas“ (novi put svile), koje Kina planira da radi u 16 zemalja centralne i istočne Evrope.
- Bilo je reči i o usaglašavanju studija izvodljivosti projekta modernizacije pruge Beograd-Budimpešta, koji treba da se realizuje u saradnji Kine, Srbije i Mađarske. Dogovoreno je da ona bude gotova i potpisana u Budimpešti između 15. i 20 jula. Razgovarali smo i o nastavku angažovanja kineskih firmi na izgradnji Koridora 11 - rekla je Mihajlovićeva.

ŠTA NAM GRADE KINEZI

Auto-put Beograd - Južni Jadran

- deonice Obrenovac-Ub i Lajkovac-Ljig
- ukupna dužina 50 kilometara
- radovi počeli u avgustu 2014.
- rok sredina 2017.
- izvođač „Šandong haj-spid grup“

Most Zemun-Borča

- početak radova oktobra 2011, kašnjenje šest meseci
- završetak radova decembar 2014, kašnjenje pola godine
- Zrenjaninska petlja biće do sredine 2015.
- izvođač „Čajna roud end bridžis korporejšen“

Pruga Beograd-Budimpešta

- sporazum o saradnji na ovom projektu između Kine, Mađarske i Srbije potpisan je 17. decembra
- rok je 30. jun 2017.
- biće izgrađeno 350 kilometara dvokolosečne pruge, od toga 184 kilometara kroz Srbiju
- uz brzine od 180 do 200 kilometara na sat ta deonica prelaziće se za najviše dva sata i 40 minuta
- procenjena vrednost radova između milijardu i po i dve milijarde evra

Aleksanda 

OVO SRBI NE MOGU DA URADE

Prokop

- gradnja počela 1977.
- planirano da se gradi 18 meseci
- novi rok za završetak je slava Sveti Sava 2016.

Termoelektrana „Kolubara B“

- gradnja počela 1988.
- planirano je da se izgradi za četiri godine
- nema najava kad bi mogla da počne gradnja

Koridor 10

- 30 kilometara puta gradi se godišnje

Četiri klinička centra

- kredit od 200 miliona evra dobijen 2008.
- gradi se samo u Nišu
- samo na projekte potrošeno 11 miliona evra

Narodni muzej u Beogradu

- rekonstrukcija se planira od 2001.
- radovi počeli decembra 2014.
- planiran kraj radova u maju sledeće godine