Johanes Han (EU): Potrebna finansijska nezavisnost srpskih medija

Profimedia
Evropski komesar za proširenje ističe da su potrebni snažniji napori da bi se obezbedila puna nezavisnost medija. Hanova poruka dodatno aktuelizuje problem visokih poreza na novine

BEOGRAD - Podršku slobodi, nezavisnosti i jačanju medija u Srbiji i na Balkanu, za šta je ključni uslov njihov bolji materijalni položaj, dao je i komesar za proširenje EU Johanes Han.

Upravo to neizdrživo teško stanje u štampanim medijima bilo je povod da Odbor za kulturu i informisanje Narodne skupštine 10. juna usvoji inicijativu poslanika SNS Saše Mirkovića da se smanji porez na dodatu vrednost (PDV) na dnevne, monografske i serijske publikacije sa 10 na pet odsto i na oglašavanje u štampi sa 20 na 10 odsto.

Han je na konferenciji Balkanske istraživačke mreže (BIRN) u Beogradu istakao da je potrebno ojačati nezavisnost medija, jer je njihova sloboda na zapadu Balkana pitanje koje zabrinjava.

- Nažalost, ovo je i dalje pitanje koje izaziva naročitu zabrinutost. Postoje izazovi s kojima se hitno valja pozabaviti. Sloboda govora i informisanja i profesionalna štampa su neophodne za demokratsko društvo, one su od suštinske važnosti za izbore koje građani prave, a koji se tiču budućnosti zemlje - rekao je Han i dodao da Evropska komisija „pažljivo prati situaciju sa slobodom medijskog izražavanja na zapadnom Balkanu“, obećavši da će on lično nastaviti da se bori za njeno jačanje.

- Bez njih rastu opasne predrasude i pogrešne predstave, što podriva šanse za mir i stabilnost - dodao je on i poseban značaj pridao finansijskoj nezavisnosti medija.

- Potrebni su snažniji napori da se obezbedi politička i finansijska nezavisnost medija, da se ojača nezavisnost regulatornih agencija i da se podstiče samoregulisanje. Takođe postoji potreba za hvatanjem u koštac s neformalnim ekonomskim pritiskom na medije - rekao je Han.
Profimedia 

LEGITIMNA MERA Iv Vajgl, poslanik Evropskog parlamenta, za Kurir
U BELGIJI I BRITANIJI PDV 0%

Predlog Odbora za kulturu skupštine Srbije bez sumnje se može smatrati legitimnom merom, koja se prilično često koristi i u EU u cilju podrške medijima, poručio je za Kurir Iv Vajgl, poslanik Evropskog parlamenta.

- Uopšteno govoreći, zemlje članice EU imaju autonomiju kad je reč o određivanju stope PDV za različite kategorija robe i usluga - neke od njih su se odlučile za superniske stope PDV (niže od pet odsto) za knjige, novine i druge publikacije (Estonija, Francuska, Italija, Luksemburg), dok Belgija i Velika Britanija čak imaju nultu stopu PDV za štampu. U Sloveniji, na primer, postoje dve stope PDV - jedna od 22 odsto i niža od 9,5 odsto, koja se odnosi na medije, novine i druge publikacije, uključujući knjige - objašnjava Vajgl i dodaje da prilikom uvođenja niže, superniske ili nulte stope PDV za, na primer, štampane medije ciljevi te mere fiskalne politike moraju biti jasno definisani i u skladu s javnim interesima.

- Prema tome, ta mera je nesumnjivo legitimna i može biti efikasna ako se njeno sprovođenje detaljno razradi. Ukoliko je taj uslov ispunjen, ovakva mera bi za širu javnost mogla značiti bolji pristup štampanim medijima (efekat nagrade), bolju informisanost, afirmaciju čitalačke kulture, aktivnog građanstva... - kaže Vajgl.

OEBS
PODRŽAVAMO INICIJATIVU!

Da je poboljšanje finansijskog položaja medija u Srbiji neophodno i da će tome doprineti smanjenje PDV na štampu, smatraju i u Organizacije za evropsku bezbednost i saradnju (OEBS) u Beogradu: - Misija pozdravlja svaku inicijativu koja može da dovede do poboljšanja teškog finansijskog položaja u kom se mediji u Srbiji nalaze. Ova konkretna inicijativa, kao i odluka skupštinskog Odbora za kulturu i informisanje da je podrži predstavlja značajan korak ka unapređenju poslovanja medija.

Činjenice
DOBROBITI INICIJATIVE

- Skupštinski Odbor za kulturu i informisanje 10. juna usvojio predlog da se smanji PDV na štampu

- Predlog predviđa sa se PDV na dnevne, monografske i serijske publikacije smanji sa 10 na pet odsto

- Usvojen je i predlog da se PDV na oglašavanje u štampi snizi sa 20 na 10 odsto

- Podržana je i inicijativa da se smanji i PDV na bioskopske i pozorišne karte

- Smanjenje PDV na štampu u Hrvatskoj je pomoglo da se sačuvaju radna mesta i da mediji finansijski odahnu

BROJKE

- 40 odsto iznosi globalan pad prodaje štampanih medija

- 60.000 radnih mesta biće sačuvano ako se smanji PDV na štampane medije i usluge oglašavanja u publikacijama računajući informativnu industriju i prateće delatnosti

- 1 milijardu poreza i doprinosa izgubila bi država usled gubitka 60.000 radnih mesta u medijima ukoliko se ne smanji PDV na štampu

- 1,4 milijarde dinara je naknada koju bi država morala da isplati preko službe ze zapošljavanje za otpuštene radnike