Intervju, Vladimir Ćupić predsednik IO AIK banke: Zbog ovoga je važno čuvati novac u banci

Štednja osigurava starost i potomstvo

Ušteđevina je osnovni i najstabilniji izvor obezbeđivanja lične sigurnosti, ali i očuvanja finansijske stabilnosti cele države

InfoBiz
> 20:10h

BEOGRAD - Štednja stanovništva je osnovni i najstabilniji izvor sredstava banaka, jedan od osnovnih elemenata ukupne domaće štednje, kao i najbolji način da se višak prihoda iz radnog doba sačuva za starost ili prenese na drugu generaciju - ističe u razgovoru za Kurir Vladimir Ćupić, predsednik Izvršnog odbora AIK banke. Zbog čega je sve važno štedeti? - Domaća štednja je na makroekonomskom nivou važna za stabilnost jer, za razliku od zaduživanja u inostranstvu, kojim se zapravo uvozi strana štednja i koje može da prestane ili da preraste u razduživanje i time se odrazi na finansijsku nestabilnost, oslanjanje na domaće izvore ima trajniji i stabilniji karakter bez efekta na spoljnu neravnotežu. Kada je najbolje ostavljati novac sa strane? - Za stabilnost štednje stanovništva važna je stabilnost banaka, tj. nivo sopstvenog kapitala i kvalitet plasmana. Na mikroekonomskom nivou, štednja je način da se obezbedi sigurnost i višak dohotka iz jednog perioda sačuva za drugi period. Najčešće se i najviše štedi u srednjem dobu da bi se trošilo u starosti ili čak prenelo u drugu generaciju. Koliko je štednja u Srbiji stabilna? - Priliv štednje u banke je do krize bio veoma intenzivan. Tome je doprineo i rast dohotka, ali i deponovanje gotovine, koja se nije štedela u bankama. Poslednjih godinu dana, priliv štednje se nije zaustavio, ali se sa zaustavljanjem rasta dohotka veoma usporio. Ukupna štednja stanovništva na kraju septembra iznosi osam i po milijardi evra. Koji oblik štednje naši građani najviše koriste? - I dalje je većina štednih depozita kratkoročna, čak 80 odsto je sa rokom do godinu dana, a oko trećina štednje građana je u obliku depozita po viđenju. Ovo je u velikoj meri odraz nepredvidivosti potreba za potrošnjom i nepredvidivosti dohotka. Kampanja „nedelje štednje“ imala je ulogu u oročavanju štednih depozita na period od godinu dana svake godine u istom periodu. Time se, između ostalog, povećavao nivo kamatnih stopa jer su se banke nadmetale za depozite da bi zadržale postojeće i privukle nove depozite. Kako banke motivišu ljude da štede? - Otkako je kreditna aktivnost opala, pa po tom osnovu i potreba banaka da intenziviraju prikupljanje depozita, kamatne stope na depozite su opale. I dalje je oročavanje depozita način da se očuva vrednost ušteđevine. Nedelja, tj. mesec štednje treba da bude samo period kampanje podsećanja na važnost štednje građana, kao i da banke, sa svoje strane, sagledavši potrebe građana, prilagode ponudu oblika štednje koja najviše odgovara potrebama. Najčešće je to kombinacija fleksibilnosti u smislu dostupnosti oročenih sredstava i visine kamate koja raste sa dužinom perioda.