Foto: Shutterstock

Zakon o zaštiti potrošača od 21. septembra

SAVET: Ne kupujte ništa do ponedeljka

Velike izdatke ili sklapanje ugovora odložite za period od početka važenja zakona, poručili iz Asocijacije potrošača; Uvode se komisije za reklamacije i jasni rokovi reklamiranja kupljenog

InfoBiz
> 17:08h

BEOGRAD - Asocijacija potrošača Srbije preporučila je juče građanima da bilo kakve velike izdatke ili sklapanje ugovora na duži period odlože za period posle 21. septembra, kad počinje da se primenjuje novi Zakon o zaštiti potrošača. Naime, nove zakonske odredbe koje će od nedelje, odnosno ponedeljka, stupiti na snagu odnose se isključivo na kupovinu od dana primene. Evropski standardi Predsednik Nacionalne organizacije potrošača Goran Papović kaže za Kurir da će novi zakon o potrošačima u znatnoj meri stvoriti uslove da se evropski standardi u ovoj oblasti primenjuju i u Srbiji. - Najzad su definisani instrumenti kojima će potrošač bit zaštićen, odnosno da ono što je platio mora da ima očekivani kvalitet. Tako će i posle šest meseci od kupovine moći da traži povraćaj novca, zamenu ili popravku, za robu čijim kvalitetom nije zadovoljan. Mnogi trgovci to neće pozdraviti, ali mislim da je vreme da se odvoji žito od kukolja kod njih - kaže Papović i ističe da savesnim trgovcima i kompanijama ovaj zakon ide na ruku jer dobrim uslugama mogu da zaštite svoj brend.

- Oni nesavesni neće ga pozdraviti jer će iz svojih rafova morati da uklone škart i nebezbednu robu, koje je na srpskom tržištu bilo ko pleve - kaže Papović. On dodaje da su zakonom prava potrošača znatno proširena, ali i udruženja koja ih štite, te da odredbe neće zaštiti kupce robe iz sive zone. - Potrošači ipak treba da znaju da se njihova zaštita ne odnosi na proizvode koje su kupili u sivoj zoni, ali i preko Fejsbuka, ukoliko nije utvrđeno da je profil otvoren od pravnog lica - kaže Papović. Kolektivni interes Pored jasno definisanih rokova za reklamacije, trgovci će biti u obavezi da vode posebnu evidenciju o primljenim reklamacijama. Pored toga, oblast usluga od opšteg ekonomskog interesa biće jasno i precizno definisana u pojmovnom smislu - elektronske komunikacije, snabdevanje električnom energijom, toplotnom energijom, vodom za piće, prevoz putnika u javnom prevozu, odlaganje otpada... Preduzeća koja se bave pružanjem ovih usluga biće u obavezi da formiraju posebne komisije za rešavanje reklamacija, a u kojima će svoje mesto imati predstavnici potrošačkih organizacija. Novim zakonom definisaće se i pojam „kolektivni interes potrošača“.

Kazne za neplatiše OBUSTAVA STRUJE I VODE VEĆ POSLE DVA MESECA DUGA Pružaoci usluga - interneta, telefona, električne energije, vode, odnošenja smeća i prevoza moći će po novom zakonu da obustave uslugu ako potrošač ne izmiri potraživanja u roku od dva meseca od dana dospelosti obaveze. Međutim, ukoliko potrošač ospori postojanje ili visinu obaveze i nastavi da uplaćuje račune, neće moći da bude isključen s mreže do okončanja postupka.