Porodični biznis u Srbiji zapostavljen

Maja Mojsovski Rašević
Prema rezultatima istraživanja, porodična firma se retko prenosi na drugu generaciju vlasnika, u samo 29,2 odsto, a treća generacija naslednika nastavila je sa vođenjem kompanije u svega 2,4 odsto

BEOGRAD - Oko 60 odsto porodičnih firmi u Srbiji posluje manje od 20 godina i ne zapošljava više od 10 radnika, što ukazuje da je porodični biznis u Srbiji zapostavljen, ocenjeno je na poslovnom forumu o porodičnim firmama u Srbiji.

Direktorka agencije koja je organizator skupa, Tamara Bekčić, kazala je da je da se o porodičnom biznisu u Srbiji malo zna, ali da ono zapravo predstavlja "stub razvoja ekonomije".

Prema istraživanju, koje je ta agencija radila početkom godine, na uzorku od 170 porodičnih firmi u Srbiji, oko 58,3 odsto firmi ne zapošljava na visokim pozicijama menadžere koji nisu članovi porodice, iako većina misli da je to dobro.

Istraživanje je pokazalo da su preduzetnici kao najveće probleme u poslovanju izneli visoke poreze, pronalazak kvalitetnih radnika, kao i komplikovanu administraciju, a na skupu je rečeno da se teško prilagođavaju i čestoj promeni u zakonodavstvu.

Prema rezultatima istraživanja, porodična firma se retko prenosi na drugu generaciju vlasnika, u samo 29,2 odsto, a treća generacija naslednika nastavila je sa vođenjem kompanije u svega 2,4 odsto.

Profesor slovenačkog Fakulteta za preduzetništvo Jaka Vadnjal kazao je da smena generacija porodičnih firmi u regionu bivše Jugoslavije nije ni počela, pa i ne postoji pravo znanje i iskustvo. Kako je rečeno na Prvom Vip poslovnom forumu "Porodične firme - stub razvoja ekonomije Srbije", od ukupnog broja firmi u svetu porodične firme čine 70 odsto, one zapošljavaju 60 odsto svih zaposlenih na svetu i otvaraju čak 75 odsto novih radnih mesta.